چیز دیگر

...،در ره دل، چه لطیف است سفر

چیز دیگر

...،در ره دل، چه لطیف است سفر

چیز دیگر

هرگز حضورِ حاضرِ غایب شنیده ای؟!
من در میانِ جمع و دلم جای دیگر است،...
سعدی

موفقیت...

سه شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۶، ۰۸:۵۹ ب.ظ

کلمه موفقیت را در گوگل سرچ میکنم، نزدیک به 60 میلیون نتیجه را نشان میدهد

همین کلمه را در سایت گنجور سرچ میکنم، و هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود.

کلمه موفق در دیوان حافظ وجود ندارد و تنها یک بار در آثار مولوی و یک بار در آثار سعدی آورده شده  است.

به این فکر میکنم که این واژه "موفقیت" از کی و از کجا وارد فرهنگ ما شد، از کی قرار شد که هر آدمی به موفقیت برسد. فقط به موفقیت فکر کند و اگر به آن دست نیافت، خودش را سرزنش کند و دوباره تلاش کند تا بار دیگر به موفقیت برسد.

در پرانتز باید بگویم که در فرهنگ لغت من موفق بودن، با تلاش‌گر بودن و انسان مفیدی برای جامعه و بشریت بودن، فرق دارد. شاید خیلی از آدم های موفق انسان های مفیدی برای جامعه‌شان و بشریت بوده‌اند و هستند. اما بی‌شک موفقیت نمی‌تواند برای یک انسان معنوی هدف باشد.

  • ۹۶/۱۲/۰۱
  • امیرحا فظ

نظرات (۳)

  • ام اسی خوشبخت
  • از این زاویه به موفقیت نگاه نکرده بودم, البته بارها به این فکر کردم تعریف عمومی موفقیت نمیتونه هدف زندگی باشه.
    چه واژه ی قابل تاملی هست این موفقیت
    البته با تعریف های متفاوت
  • سپیده متولی
  • سلام. خیلی ممنون که همچنان به من لطف دارید و نوشته هامو میخونید.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی